Yosemite en San Fransisco

29 september 2017 - San Francisco, California, Verenigde Staten

Als we vanuit Death Valley naar ons volgende hotel rijden, gaan we al een stuk door Yosemite rijden. We zien al snel de temperatuur dalen en op de toppen van de bergen langs de weg zien we sneeuw liggen. Via de Tioga Pass komen we Yosemite rond de middag binnen rijden en binnen een half uur rijden we in de sneeuw. We stappen een paar keer uit en nemen wat foto's in onze zomerse outfit. Ton staat zelfs met zijn slippertjes in de sneeuw. Het is hier adembenemend mooi.

Hoe verder we het park in gaan hoe minder sneeuw er ligt en de volgende dag wanneer we het park verder ontdekken zien we helemaal geen sneeuw meer. Ik wil graag de enormeq Sequoia bomen bekijken en omdat Mariposa dicht is voor onderhoud  gaan we naar Toulomne grove. We moeten eerst weer ruimen half uur wandelen voordat we de bomen in zicht krijgen. Tot nu toe hebben we nog weinig gewandeld waarbij we niet omhoog of omlaag gingen en ook hier is het weer eerst een flink stuk dalen. Deze enorme bomen kunnen alleen zo groot worden als er regelmatig bosbranden plaats vinden. Dit zorgt er niet alleen voor dat ze genoeg ruimte hebben om te groeien, maar ook de mineralen die door bosbranden in bodem terecht komen zijn nodig voor de groei. Een oude dode boom is zo uitgesneden dat je er doorheen kan wandelen. Netjes staan we op een foto moment te wachten en elke keer loopt er iemand door het beeld. Ton raakt hier lekker door geïrriteerd, maar na 10 minuten lukt het toch om een foto van mij in de boom te maken. Echt niet normaal hoe dik de stammen van deze bomen niet zijn. Na een half uurtje wandelen tussen deze reuzen klimmen we weer naar boven.

De volgende wandeling is de mist trail. Ik ben al aardig moe van de eerste wandeling dus we lopen dit pad tot de eerste waterval. Langs deze route zijn twee watervallen. Het is niet echt het juiste seizoen dus de waterval is vrij klein en ook dit was weer een flinke klim. We proberen nog naar een uitzichtpunt te rijden, maar als we horen dat de wachttijd een uur is besluiten we terug te gaan naar het hotel. Dit park is echt ontzettend groot, dus het duurt nog vanuit het centrum bijna een uur om naar d uitgang te rijden. Onderweg komen we bordjes tegen met "speeding kills bears" waardoor we weten dat er beren leven. Helaas geen beer gespot.

De volgende dag rijden we door naar San Fransisco. We hebben een ouderwets hotel geboekt, helaas betekent dit ook geen airco. We wandelen naar Fisherman's Warf en zien de typische tram voorbij rijden. Niet normaal hoe stijl het in sommige straten is. Na een nacht vreselijk slapen door de hitte in onze kleine kamer staat Alcatraz op de planning. We worden na een korte tocht met de pont afgezet op het eiland. Dit ligt maar 2,5 km van d kust van San Fransisco, maar door het ijskoude water en d stroming was naar de overkant zwemmen niet haalbaar.

We halen onze koptelefoon op en in het Nederlands worden we door de gevangenis geleid. Sobere kleine cellen en kleine eetzaal voor de hoeveelheid gevangen, best indrukwekkend. Wat ik. Ier wist is dat de bewakers geen vuurwapens droegen. Er is een speciale galerij achter tralies waar bewakers de wacht hielden en alleen zij waren gewapend.

Terug op vaste land hebben we het nog samen over het slechte slapen. Ik ben zo moe dat we besluiten niet nog een nacht te blijven. We gaan een dan eerder naar Monterey.

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade